mandag 11. mai 2009

Koldnål





Oppgaven gikk ut på at vi skulle lage et dyptrykk ut fra et bilde med rom. Jeg valgte å ta utgangspunkt i dette bildet, fordi det ikke var et for avansert motiv å kopiere over på sinkplaten. Samtidig skaper blomsten et fint interessepunkt i bildet.
Det var også mye detaljer å få frem på hånda, noe som jeg tenkte ville skape en kul effekt på et dyptrykk.

Et dyptrykk er en trykkteknikk. Motivet overføres på en sinkplate ved hjelp av koldnål. Senere smører en trykkfargen ned i platen og tørker bort den overflødige fargen, slik at fargen kun ligger nede i riss og fordypninger. En bruker en presse til å overføre trykket på et papirark. Det er kraften i risset som bestemmer hvor tydelig streken blir på trykk.

Jeg fant en nettside til en koldnålkunstner, og siden finner du her.

Kunstnere som har brukt koldnål: Salvador Dali, Rembrandt og noen mer ukjente kunstnere som buker koldnål er Max Beckman, Milton Avery og Hermann-Paul.

Her har jeg funnet en nettside med flere flotte dyptrykk med mennesker. Siden finner du her.

Jeg synes teknikken var enkel og resultatet ble bra, derfor var det kjekt å jobbe med. Jeg har lært meg hva koldnål er og hvordan teknikken fungerer. Jeg har lært hva som er forskjellen på dyptrykk og linotrykk.

Ingen kommentarer: